Algemene voorwaarden

Dit zijn de algemene voorwaarden (Hierna “Algemene Voorwaarden”) van Meraki Recruitment & HR consultancy CommV.,  met zetel te 3500 Hasselt, Hendrik van Veldekesingel 17 bus 4.01, en ingeschreven in de Kruispuntbank der Ondernemingen onder het nummer 0774.909.343. (Hierna “Meraki”/”Wij”/”Ons”)

Artikel 1 – Definities 

In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder: 

  1. Aanbod: alle aanbiedingen en prijsopgaven uitgaande van Meraki, ofwel via de website, sociale media of e-mail; 
  2. Dienst: de diensten die Wij leveren zoals bepaald in artikel 3 van de Algemene Voorwaarden;
  3. Ingangsdatum: de overeenkomst gaat in op de dag van de ondertekening van de overeenkomst of bij het aankopen van een Product/Dienst; 
  4. Klant: de klant, uitsluitend onderneming (al dan niet met rechtspersoonlijkheid) die handelt voor professionele doeleinden, die een Overeenkomst afsluit met Ons en hierdoor de Algemene Voorwaarden aanvaardt; 
  5. Overeenkomst: de (raam)overeenkomst aangegaan tussen de Klant en Meraki op basis van de offerte van Meraki die schriftelijk door de Klant werd aanvaard;
  6. Partij(en): Verwijst naar Meraki en/of de Klant; 
  7. Website: http://www.merakifortalent.be

Artikel 2 – Toepasselijkheid van de Algemene Voorwaarden 

2.1. De rechtsverhouding tussen de Klant en Meraki wordt geregeld door de Overeenkomst en deze Algemene Voorwaarden, waarvan de Klant verklaart kennis te hebben genomen en deze uitdrukkelijk te hebben aanvaard. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op al onze offertes, aanbiedingen, online programma’s, Overeenkomsten en Diensten. Deze Algemene Voorwaarden vullen steeds de Overeenkomst aan. Bij tegenstrijdigheden hebben de bepalingen van de Overeenkomst voorrang.

2.2. Deze Algemene voorwaarden zijn als enige van toepassing met uitsluiting van de algemene voorwaarden van de Klant. De Algemene Voorwaarden zijn op ieder ogenblik vrij te raadplegen op de Website zodat de Klant bij het plaatsen van een bestelling of ondertekening van een offerte dient te verklaren dat hij/zij kennis heeft genomen van de Algemene Voorwaarden en bevestigt dat hij/zij de hieruit voortvloeiende rechten en verplichtingen aanvaardt.

2.3. De laatste versie van deze Algemene voorwaarden is steeds van toepassing. Meraki behoudt zich dus het recht voor deze Algemene Voorwaarden te allen tijde te kunnen wijzigen, dit zonder voorafgaande kennisgeving, onder voorbehoud dat deze wijzigingen op haar Website worden weergegeven. Deze wijzigingen zullen van toepassing zijn op elke offerte, elke Overeenkomst of elke bestelling van Diensten die nadien worden gemaakt/geplaatst.

Artikel 3 – Aanbod en aanvaarding 

3.1. Meraki biedt onder andere volgende Diensten aan:

Het verlenen van advies en ondersteuning met betrekking tot:

  • Recruitment (expertise);
  • Interne mobiliteit;
  • Interne loopbaanbegeleiding;
  • Talent management

Het aanbod van Diensten kan variëren en veranderen en zal op die manier ook worden weergegeven op de Website.

3.2. Meraki doet steeds een Aanbod via de Website ofwel via rechtstreekse communicatie zoals e-mail. Het Aanbod gebeurt door middel van een offerte, die ook de vorm kan aannemen van een prijslijst of e-mail. De prijzen vermeldt in het Aanbod worden uitgedrukt in euro en steeds exclusief BTW.

3.3. Tenzij anders overeengekomen, is een offerte/Aanbod van Meraki geldig gedurende 14 dagen na datum van verzending ervan. De Overeenkomst tussen de Klant en Meraki komt pas tot stand na schriftelijke aanvaarding van de offerte/Aanbod door de Klant binnen de vooropgestelde termijn van 14 dagen, en na schriftelijke bevestiging ervan door Meraki. De offerte/het Aanbod wordt ook als aanvaard beschouwd als dit in alle redelijkheid kan worden afgeleid, zoals bijvoorbeeld wanneer de Klant ervoor opteert reeds de uitvoering van bepaalde Diensten bij Meraki te verzoeken voordat Meraki de offerte/ het Aanbod schriftelijk heeft bevestigd.

3.4. Meraki is niet aan haar Aanbod gehouden indien de Klant redelijkerwijs kon begrijpen dat het Aanbod, of een onderdeel daarvan, een kennelijke materiële vergissing of verschrijving bevat, zoals een onrealistische hoge korting of ongebruikelijke lage vraagprijs. 

Artikel 4 – Uitvoering van de Overeenkomst en verantwoordelijkheden van de Klant 

4.1. Algemeen

4.1.1. Meraki voert de Diensten naar beste inzicht en vermogen uit. Meraki is niet aansprakelijk voor het niet-bereiken van het door de Klant beoogde resultaat. Het beoogde resultaat is steeds afhankelijk van de inzet van de Klant, onder meer bestaande uit volledige informatieverstrekking en (pro)actief deelnemen. De Klant staat dan ook in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde gegevens, ook indien deze van derden afkomstig zijn.

De specifieke taakinvulling van de Diensten wordt uitdrukkelijk tussen Meraki en de Klant overeengekomen en als dusdanig in de offerte/orderbevestiging/Overeenkomst opgenomen.

De uitvoering van de Overeenkomst geschiedt na bestelling/bevestiging van het Aanbod. Naargelang de specifiek gekozen Dienst, is het mogelijk dat de uitvoering pas wordt gestart na betaling van het verschuldigde bedrag, het van toepassing zijnde voorschot of na ondertekening van de specifieke (raam)Overeenkomst. Meraki zal desgevallend dergelijke betalingsvoorwaarden steeds duidelijk op voorhand in de offerte meedelen.

4.1.2. Wanneer de Klant niet of niet tijdig de nodige gegevens beschikbaar stelt aan Meraki en de uitvoering van de Diensten hierdoor vertraging oploopt, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten uitsluitend voor rekening van Klant en zal Meraki daar geen enkele verantwoordelijkheid voor dragen.

4.1.3. Meraki is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, te wijten aan verkeerde of onjuiste gegevens die door de Klant zijn verstrekt. 

4.2. Personeel 

4.2.1. Meraki behoudt zich het recht voor te bepalen welke medewerker wordt toegewezen aan een opdracht, alsook om deze te veranderen gedurende de opdracht. Medewerkers van Meraki kunnen nooit worden beschouwd als werknemers van de Klant zodat er onder geen enkel beding een werknemer-werkgever relatie kan ontstaan. In overeenstemming met artikel 31§1 van de wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en de terbeschikkingstelling van werknemers aan gebruikers, mag de Klant, diens werknemers of agenten geen instructies geven aan aangestelden van Meraki en dienen ze zich ervan te onthouden om enige vorm van gezag over de aangestelden van Meraki uit te oefenen. De gevolgen van een overtreding van dit verbod zijn voor rekening van de Klant.

4.2.2. De Partijen aanvaarden en erkennen uitdrukkelijk dat de tussen hen tot stand gebrachte relatie een relatie is van twee onafhankelijke rechtspersonen. De Partijen nemen alle wettelijke, sociale, fiscale en commerciële verplichtingen in acht die van toepassing zijn op onafhankelijke ondernemingen.

4.2.3. Iedere Partij verbindt zich ertoe om gedurende de looptijd van de Overeenkomst en tot één (1) jaar na de beëindiging ervan, zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere Partij, geen personeel, onderaannemers, uitzendkrachten, gewezen personeel of enig andere aangestelde van de andere Partij, die bij de uitvoering van de Overeenkomst betrokken waren, over te nemen of in dienst te nemen of op zelfstandige basis te werk te stellen, dit noch rechtstreeks noch onrechtstreeks via dochter-, management of nevenvennootschappen of via een derde persoon, zelfstandige, (onder)aannemer of uitzendkantoor of gelijk welke rechtspersoon, om dan prestaties voor hem/haar te laten verrichten.

Elke overtreding op bovengenoemd verbod zal aanleiding geven tot betaling van een forfaitaire schadevergoeding van € 5.000,00 per inbreuk en per persoon, die opeisbaar zal zijn in de mate dat de inbreuk plegende Partij per aangetekend schrijven formeel in gebreke werd gesteld door de andere Partij zonder de noodzaak om de eigenlijke schade aan te tonen of de noodzaak van een gerechtelijke titel en zonder afbreuk te doen aan enig recht van een Partij om haar schade terug te vorderen die de bedragen bepaald in dit artikel te boven gaan of om gebruik te maken van enig ander rechtsmiddel.

Partijen erkennen dat dit artikel redelijk en vereist is met het oog op de bescherming van de belangen van de Meraki. Indien dit artikel in rechte geheel of gedeeltelijk ongeldig, nietig of overdreven zou worden verklaard, zullen Partijen geacht worden overeenstemming te hebben bereikt om de betreffende ongeldige, nietige of overdreven bepaling aan te passen naar een vervangende bepaling die beantwoordt aan het maximaal wettelijk of rechterlijk toelaatbare.

Artikel 5 – Vergoeding

5.1. Algemeen

5.1.1. De prijzen variëren naargelang de gekozen Dienst. De Diensten zullen verstrekt worden tegen de in de offerte/ het Aanbod vastgestelde prijs, dewelke kan bestaan uit een vaste prijs per project dan wel een dagvergoeding. Elke toegekende korting vanwege Meraki is éénmalig en schept geen rechten naar de toekomst.

5.1.2. De prijzen zijn steeds uitgedrukt in Euro en zijn exclusief BTW. De overeengekomen prijs omvat alle kosten met uitzondering van extra Diensten en eventueel vervoersonkosten. Extra opties in dienstverlening en eventuele bijkomende kosten worden apart en bijkomend aangerekend aan de Klant en komen bovenop de oorspronkelijke aanbodprijs.

5.1.3. Indien de Overeenkomst een duurtijd heeft van meer dan één jaar, zullen alle overeengekomen prijzen jaarlijks worden geïndexeerd om de stijgende werkingskosten te dekken, tenzij anders wordt bepaald in de offerte/ het Aanbod/ de Overeenkomst. In dergelijk geval is de indexatie gelijk aan de aangepaste index van de consumptieprijzen vermeerderd met 1%. De toepassing van deze indexering kan niet leiden tot een prijsverlaging.

5.2. Facturatie en betaling

5.2.1. De facturatie van Meraki hangt af van de specifieke dienstverlening en wordt uitdrukkelijk vermeld in de offerte/Overeenkomst. Meraki factureert voor haar dienstverlening op basis van een overeengekomen forfaitaire dagvergoeding, zoals bepaald in het Aanbod of de Overeenkomst, tenzij anders overeengekomen in het Aanbod of de Overeenkomst. De Klant kan op eerste verzoek de timesheets ter verantwoording van de gewerkte uren opvragen.

Indien het gaat om een Dienst waarvoor een voorschot wordt gevraagd, hetgeen blijkt uit de offerte, zal er een voorschotfactuur worden opgemaakt ten belope van 50% van de totale prijs zoals uitdrukkelijk bepaald in de offerte en overeengekomen tussen Partijen.

De factuur is betaalbaar binnen 14 kalenderdagen na factuurdatum, tenzij Meraki daar uitdrukkelijk schriftelijk van afwijkt. Indien toepasselijk, is de voorschotfactuur tenminste betaalbaar voor aanvang van de Dienst. Bij gebreke aan betaling van een (voorschot)factuur, behoudt Meraki zich het recht voor om de uitvoering van de Overeenkomst te schorsen, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder schadevergoeding, tot Meraki de volledige betaling heeft ontvangen.

5.2.2. Bij gehele of gedeeltelijke niet (tijdige) betaling van een factuur van Meraki op de vervaldag, begaat de Klant een contractuele wanprestatie.

In geval van laattijdige betaling door de Klant, zijn nalatigheidsinteresten verschuldigd in overeenstemming met artikel 5, lid 1 van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van betalingsachterstand in handelstransacties. Deze nalatigheidsinteresten beginnen van rechtswege te lopen vanaf de dag na de vervaldag van de verschuldigde factuur, en dus zonder de noodzaak van een voorafgaande ingebrekestelling.

In geval van laattijdige betaling door de Klant, wordt daarenboven het verschuldigd bedrag van rechtswege, en dus zonder de noodzaak van een voorafgaande ingebrekestelling, verhoogd met een forfaitaire schadevergoeding van 10% van de hoofdsom, met een minimum van €50,00.

Artikel 6 – Duur, frequentie en beëindiging van de Overeenkomst 

6.1. Duur

De duurtijd van de dienstverlening betreft steeds een dienstverlening van bepaalde duur zoals vermeld op de offerte/het Aanbod van Meraki, dan wel in de Overeenkomst. De Overeenkomst kan altijd in onderlinge overeenstemming worden verlengd voor dezelfde duurtijd.

6.2. Frequentie

De frequentie van de dienstverlening door Meraki wordt vastgelegd in het Aanbod of de Overeenkomst.

6.3. Beëindiging

Beide Partijen kunnen de Overeenkomst opzeggen mits naleving van een opzegtermijn van drie maanden, tenzij anders uitdrukkelijk overeengekomen. Bij niet-naleving van deze opzegtermijn door de ene Partij, heeft de andere Partij recht op een opzegvergoeding gelijk aan drie maal het gemiddeld gefactureerde bedrag van de laatste drie maanden voor opzeg van de Overeenkomst.

Meraki is gerechtigd de Overeenkomst per direct te ontbinden zonder verplichting tot schadevergoeding als de Klant niet, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen uit de Overeenkomst voldoet, waardoor Meraki haar Diensten niet naar behoren kan uitoefenen.

De Overeenkomst kan te allen tijde en zonder rechterlijke tussenkomst door elke Partij beëindigd worden in geval van uitzonderlijke omstandigheden die elke verdere professionele samenwerking tussen Partijen verder onmogelijk maken, en/of in geval van bedrog, grove of opzettelijke fout, ernstige nalatigheid of ernstige tekortkoming aan contractuele verplichtingen, voor zover de benadeelde Partij aan de andere Partij een aangetekende brief met ingebrekestelling verzendt, waarin de fouten of nalatigheden zullen worden gespecifieerd en waarin tevens een verklaring zal worden gevraagd, alsook een voorstel tot minnelijke regeling om het geleden nadeel te herstellen zal worden geformuleerd.

Partijen komen overeen dat voormelde opzegtermijn niet geldt, onverminderd het recht op schadevergoeding, voor :

  • het faillissement of de ontbinding van één der Partijen;
  • fraude;
  • bedrog, grove of opzettelijke fout.

Artikel 7 – Levering

7.1. Diensten kunnen zowel online als offline worden geleverd, afhankelijk van i) het keuzeaanbod van Meraki dat op voorhand aan de Klant wordt gecommuniceerd ii) desgevallend naar keuze van de Klant.

7.2. De uitvoering van de Diensten door Meraki vindt plaats op de afgesproken data zoals bepaald in het Aanbod dan wel de Overeenkomst.

Indien de Klant de dienstverlening van Meraki zou annuleren voor een afgesproken datum gelden volgende voorwaarden en modaliteiten:

  • indien de annulatie geschiedt meer dan 48u voor de betreffende datum: de Klant kan de dienstverlening kosteloos inboeken op een andere datum;
  • indien de annulatie geschiedt tussen de 48u en 24u voor de betreffende datum: de Klant is gehouden tot betaling van 50% van de overeengekomen dagvergoeding voor de ingeplande dag voor dienstverlening;
  • indien de annulatie geschiedt minder dan 24u voor de betreffende datum: de Klant is gehouden tot integrale betaling van de overeengekomen dagvergoeding voor de ingeplande dag voor dienstverlening;

Artikel 8 – Betwistingen 

De Klant is verplicht om -op straffe van verval- eventuele klachten over facturen of geleverde Diensten van Meraki binnen de 8 kalenderdagen na factuurdatum via e-mail kenbaar te maken aan Meraki met vermelding van factuurnummer. Bij gebreke aan protest binnen hogervermelde termijn worden de facturen of geleverde Diensten als definitief aanvaard beschouwd.

Als de Klant klachten heeft, kan de Klant contact opnemen met Meraki via het volgende e-mailadres carolien@merakibycarolien.be.

Artikel 9 – Aansprakelijkheid

9.1. Algemeen

9.1.1. Meraki zal zich steeds inspannen de Overeenkomst naar beste inzicht, vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit te voeren. De Klant erkent dat Meraki slechts een inspanningsverplichting heeft en in geen enkel geval een resultaatsverplichting. 

9.1.2. De Klant is geheel aansprakelijk voor eventuele materiële schade aan de goederen van Meraki.

9.2. Overmacht

9.2.1. Meraki zal in geen geval aansprakelijk zijn indien zij  als gevolg van overmacht of vreemde oorzaak niet (tijdig) aan haar verplichtingen kan voldoen. Wanneer de situatie van overmacht slechts tijdelijk van aard is, zal Meraki alsnog aan haar contractuele verplichtingen trachten te voldoen vanaf het moment dat dit redelijkerwijs weer mogelijk is. Als blijkt dat een verderzetting niet meer mogelijk is, zal de Overeenkomst in onderling overleg herzien of ontbonden worden. In dergelijk geval van ontbinding, bestaat er in geen geval een verplichting tot schadevergoeding.

Overmacht is elke omstandigheid buiten de wil en controle van Meraki die de nakoming van haar verplichtingen geheel of gedeeltelijk verhindert of onredelijk bezwaard. Hieronder wordt onder meer –en dus niet limitatief- begrepen: stakingen, brand, bedrijfsstoringen, energiestoringen, storingen in een (telecommunicatie-)netwerk of verbinding of gebruikte communicatiesystemen, storingen ingevolge internetfraude,…

9.2.2. De Klant is evenmin aansprakelijk wanneer deze haar contractuele verplichtingen (bv. niet aanwezig op een afspraak) niet kan nakomen wegens aangetoonde overmacht.

9.3. Relaties met derden 

Voor zover Meraki afhankelijk zou zijn van de medewerking, diensten en leveringen van derden, kan Meraki op geen enkele manier aansprakelijk worden gesteld voor schade voortkomend uit deze relaties of het verbreken ervan.

9.4. Contractuele tekortkomingen 

9.4.1. Indien bij het uitvoeren van de Overeenkomst een ernstige tekortkoming aan Meraki te wijten zou zijn, kan de Klant haar schriftelijk in gebreke stellen, waarbij er een redelijke termijn wordt verleend om alsnog de contractuele verplichtingen na te komen. Meraki verklaart te beschikken over een verzekering beroepsaansprakelijkheid voor de kosten die voortvloeien uit de uitvoering van de Diensten. Meraki kan in ieder geval hoogstens aansprakelijk gesteld worden voor een vervangende schadevergoeding die niet hoger kan zijn dan het door de Klant betaalde factuurbedrag, en hoogstens tot wat haar aansprakelijkheidsverzekering dekt. Het recht op schadevergoeding vervalt onherroepelijk twaalf (12) maanden nadat de vermeende fout zich heeft voorgedaan; de Klant moet binnen de voornoemde termijn een kennisgeving van ingebrekestelling sturen met een gedetailleerde beschrijving van de vermeende fout.

9.4.2. Iedere aansprakelijkheid voor enige andere vorm van schade is uitgesloten, waaronder enige vergoeding van indirecte schade, gevolgschade of schade wegens gederfde omzet of winst (uitgezonderd schade ten gevolge van een opzettelijke fout of van niet-nagekomen essentiële verbintenissen uit de overeenkomst).

9.5. Eigen verantwoordelijkheid van de Klant

Meraki begeleidt de Klant en staat hem/haar bij met advies en ondersteuning. Meraki kan nooit aansprakelijk worden gesteld voor de beslissingen die de Klant zelf maakt ten gevolge van het door Meraki verstrekte advies ten uitvoering van de Overeenkomst. 

Artikel 10 – Intellectuele eigendomsrecht 

10.1. De Klant erkent uitdrukkelijk dat alle ontwerpen, informatie, afbeeldingen, e-mails, downloads, schema’s, modules en/of materialen, en overige inhoud die door Meraki ter beschikking wordt gesteld, beschermd zijn door de relevante rechten van intellectuele eigendom, waaronder doch niet beperkt tot auteursrechten, merkenrechten, databankrechten, naburige rechten, octrooien en modelrechten.

10.2. Voor zover toepasselijk, verleent Meraki, bij wijze van dienstverlening, een beperkt, niet-exclusief, niet sub-licentieerbaar en niet-overdraagbaar recht toe om de voormelde intellectuele eigendom te gebruiken voor professionele doeleinden en uitsluitend in het kader en voor de duur van de Overeenkomst. Bij beëindiging van de Overeenkomst loopt dit gebruiksrecht ten einde.

10.3. Het is de Klant uitdrukkelijk verboden om ontwerpen, informatie, afbeeldingen en overige inhoud, opgesteld door Meraki, te kopiëren, te wijzigen, openbaar te maken, voor directe of indirecte commerciële doeleinden te gebruiken of aan derden over te maken. 

10.4. Partijen kunnen steeds afwijken van dit artikel 10 van deze algemene voorwaarden door middel van een schriftelijke overeenkomst. 

Artikel 11 – Gegevensverwerking 

Door het aanvaarden van een Aanbod, verklaart de Klant zich akkoord met de verwerking van zijn persoonsgegevens conform de privacy policy van Meraki, dewelke kan worden geraadpleegd op de Website. De verstrekte persoonsgegevens zullen enkel in overeenstemming met de privacy policy en de toepasselijke wetgeving inzake gegevensbescherming worden verwerkt.

Artikel 12 – Vertrouwelijkheid 

12.1. Partijen zullen samenwerken in een geest van wederzijdse loyaliteit en geen daden plegen of verklaringen afleggen die in contradictie zouden zijn met de doelstellingen van de Overeenkomst of die activiteiten van de andere Partij zouden discrediteren of bemoeilijken.

Partijen verbinden er zich toe alle interne informatie waartoe zij toegang krijgen, vertrouwelijk te zullen behandelen en ze niet aan derden mede te delen noch te gebruiken, tenzij voor zover nodig voor de uitvoering van de Overeenkomst of mits uitdrukkelijke toestemming van de andere Partij.

De verplichting tot geheimhouding is niet van toepassing voor informatie:

  • die publiek gekend was, buiten bekendmaking door één van de Partijen of hun aangestelde(n);
  • die bekend wordt aan Partijen op een niet-confidentiële basis door eender welke bron;
  • die Partijen verplicht zijn mee te delen wegens een definitief (waartegen alle rechtsmiddelen haar uitgeput) rechterlijk bevel, een definitieve arbitrale beslissing, of een definitief bevel vanwege een overheidsinstantie;
  • die Partijen verplicht zijn mee te delen op grond van enige wettelijke, decretale of reglementaire of andere bindende bepaling van overheidswege;
  • die Partijen dienen mee te delen in het kader van zijn/haar verdediging in een gerechtelijke procedure of arbitrage. 

Deze geheimhoudingsverplichting zal gelden tijdens de duurtijd van de Overeenkomst alsook gedurende 2 (twee) jaar na de beëindiging van de Overeenkomst. 

12.2. Partijen erkennen het belang van deze verplichting. De schending van deze geheimhoudingsverplichting geldt als een ernstige fout. 

In geval van schending van dit artikel, zal de betreffende Partij een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn van € 1.500,- onverminderd het recht om een aanvullende schadevergoeding te eisen, zo deze som niet voldoende de schade vergoedt. Deze schadevergoeding is verschuldigd aan de andere Partij zonder dat dit het recht om alle mogelijke andere rechtsmiddelen aan te wenden, kan beperken.

Artikel 14 – Slotbepalingen

14.1. Niemand kan zijn of haar rechten en/of verplichtingen voortvloeiend uit deze Algemene Voorwaarden of de Overeenkomsten overdragen aan een derde partij zonder toestemming van de andere Partij.

14.2.  Indien een bepaling uit deze Algemene Voorwaarden nietig, ongeldig, niet afdwingbaar of onwettig wordt bevonden, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht. De leemte die ontstaat in de algemene voorwaarden als gevolg van de nietige, ongeldige, niet afdwingbare of onwettige bepaling zal conform de geldende wetgeving worden opgevangen door de toepassing van een geldige bepaling die de oorspronkelijke economische opzet van de initiële bepaling het dichtst benadert.

14.3. Het feit dat Meraki of de Klant nalaat de strikte toepassing van één of meerdere van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden te eisen, kan niet worden beschouwd als een stilzwijgende afstand van de rechten waarover zij beschikt en verhindert niet om later de strikte naleving ervan te eisen.

14.4.  Deze Algemene voorwaarden alsook alle overeenkomsten van Meraki worden beheerst door het Belgisch recht. Elke betwisting i.v.m. de interpretatie of uitvoering van een Overeenkomst dan wel deze Algemene Voorwaarden behoort tot de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van het arrondissement Antwerpen, afdeling Hasselt.   

Laatste update: 01/2025